luni, 31 octombrie 2011

“De cele mai multe ori, aidoma melcilor, lasam in urma o casa doar”.

De cele mai multe ori, aidoma melcilor, lasam in urma o casa doar”.

Citat Valeriu Butulescu


Analizand problemele cu care se confrunta toti romanii la ora actuala, din toate domeniile, am sesizat existenta unui domeniu care nu a fost niciodata in vizorul politicienilor desi creaza cele mai multe nemultumiri si in care au fost sesizate multe abuzuri, respectiv administrarea imobilelor sau asa zisele asociatii de locatari/proprietari.
Odata cu aparitia Legea nr. 230/2007 (M.O. nr. 490/23.07.2007) - Lege privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari precum si H.G. nr. 1.588/2007 (M.O. nr. 43/08.01.2008) - pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietar s-a acordat dreptul proprietarilor de se organiza in asociatii precum si modul de organizare pentru a se realize o administrare corespunzatoare a imobilului.
Din pacate s-a constat ca extrem de putini proprietari cunosc cu adevarat principiile de organizare instituite in Legea 230 precum si tipul de raporturi existent intre subiectii unei asociatii, respectiv:
  • proprietarii prin adunarea generala detin prerogativele de decizie;
  • Presedintele si administratorul au functie de executie.
  • Administratorul respectiv, presedintelui de asociatie ii revine obligatia de a informa periodic proprietarii de orice modificare legislativa pentru ca acestia sa poata lua deciziile necesare precum si aplicarea masurilor coercitive pentru cei care nu respecta obligatiile impuse in lege.


Din pacate din aproape 800 de asociatii care exista in municipiul Galati in cea mai mare parte administratorii sunt cei care de obicei fac regulile iar acest fapt se datoreaza din urmatoarele motive:
  • modul in care s-a realizat tranzitia de la asociatia de locatari catre asociatia de proprietari fara a se realiza si o adevarata reorganizare, in conditiile in care exista diferente majore intre cele doua notiuni a determinat ca de-a lungul anilor problemele din cadrul asociatiilor sa se acutizeze aducand in prezent la foarte multe nemultumiri atat intre proprietari si administratori cat si intre furnizorii de utilitati in raport cu proprietarii.
  • Lipsa de educare a proprietarilor privind responsabilitatile si obligatiile care le revin pentru a pastra integritatea imobilului;
  • desi Legea 230 respectiv ART. 55 stipuleaza ca  “Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, exercită controlul asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de proprietar” precum si HG 1588  Art. 59. — (1) Exercitarea controlului asupra activitatii financiar-contabile din cadrul asociatiiIor de proprietari se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 55 din Legea nr. 230/2007 de catre organele competente potrivit Iegislatiei financiar-contabile acesta a fost foarte slab exercitat in ultimii ani si de cele mai multe ori in defavoarea interesului proprietarilor.

Primele masuri care se inpum a fi luate pentru a imbunatati activitatea de administrare a ceea ce inseamna proprietate privata sunt urmatoarele:
  • Impunerea unei auditarii periodice a tuturor asociatiilor privind activitatea de administrare iar raportul de auditare sa fie adus si la cunostinta proprietarilor;
  • Crearea unei structuri institutionalizate atat la nivel central cat si local care sa monitorizeze si sa asigure cu adevarat controlul si coordonarea activitatii de administrare a imobilelor tip condominium;
  • Stabilirea unor norme tehnice pentru administratori in baza carora sa se poata cuantifica munca respectiv:
    • Plata sa se efectuaze in functie de suprafata administrata
      • Exemplu: 3000 mp – administrator cu studii medii nu va avea mai mult decat un administrator de patrimoniu din domeniul bugetar
  • Administratorul sa se ocupe strict de problemele tehnice si administrative sa nu tina si contabilitatea asociatiei;
  • Corelarea cu noile norme impuse de Codul muncii astfel incat administratorii sa fie angajati pe perioada determinata iar la sfarsitul activitatii se va prezenta un raport de audit asupra activitatii, rezultatul raportului va fi decisiv pentru reinnoirea contractului.
  • Pierderea dreptului de administrare si modul de anulare al atestatului primit atunci cand se dovedeste ca nu a indeplinit atributiile impuse de lege.
  • Avand in vedere conditiile economice actuale precum si numarul mare de someri, se impune ca impreuna cu Ministerul Muncii prin programele de reconversie profesionala sa se creeze un modul de scolarizare post liceal sau post universitar in domeniul administrarii patrimoniului privat cat si plublic astfel incat sa se realizeze cu adevarat specialisti in administrare imobile.
Desi legea prevede ca institutia Primarului este abilitata in a atesta persoane fizice si juridice pentru administrarea imobilelor, sunt extrem de sceptica in ceea ce inseamna adevarata atestare, in conditiile in care Primaria nu are specialisti cu adevarat in administrarea patrimoniului. De fapt nu exista astfel de specialisti nici la nivelul intregii tarii.


CONDREA NARCISA

Niciun comentariu: