sâmbătă, 1 septembrie 2012

DESPRE FURNIZORII DE UTILITATI

Acest blog este dedicat atat proprietarilor de apartamente cat si celor care au statutul de locatar din Municipiul Galati.
                  Prin intermediul lui mi-am propus sa incerc sa aduc la cunostinta proprietarilor un nou mod de administrare si totodata sa vin cu lamuriri privind fenomenele negative din cadrul asociatiilor de proprietari si sa incercam sa intelegem care sunt cu adevarat raporturile dintre noi si furnizorii de utilitati.
      Din luna ianuarie a acestui an am urmarit cu atentie toate articolele aparute in presa legate de Societatea APATERM SA si in mod speciale cele legate de institutia primarului.
      In Viata Libera din data de 7 septembrie a.c. Domnul Primar si-a asumat public o parte din vina pentru situatia in care se afla in prezent aceasta societate. http://www.viata-libera.ro/articol-Vinovatii_pentru_situatia_Apaterm_2.html
      Iar in articolul din 6 septembrie privind reducerile de personal se afirma ca 27 de persoane din cadrul acestei societati, care se ocupau cu relatia cu blocurile ANL vor fi transferate catre Primarie.

Stiati ca....
 Prin Dispozitia nr. 685/28.01.2009 a Primarului Municipiului Galati, a fost infiintat Departamentul de administrare Asociatii de locatari/ proprietari in cadrul Societatii APARTERM in septembrie 2010?  
SC Apaterm SA Galati este o societate de forma juridica romana pe ACTIUNI, de intres public, este o societate comerciala cu capital integral de stat, avand ca unic actionar Consiliul Local al Municipiului Galati iar scopul societatii este realizarea si asigurarea serviciilor publice de alimentare cu apa calda menajera, termoficare si reparatii la instalatiile aferente.
Cred ca este suficient daca citez ART. 22 din Legea 230/2007 care prevede urmatoarele:
(3) Pentru a fi autorizate de catre autoritatile administratiei publice locale pentru activitatea de administrare, persoanele juridice specializate trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract;
b) sa aiba angajate persoane atestate în conditiile prezentelor norme metodologice;
c) sa dovedeasca ca au bonitate financiara.
Avand in vedere prevederile legale precum si propria prezentare a SC Apaterm se poate constata fara nici o problema ilegalitatea actiunii intreprinse de aceasta precum si de catre autoritatea administrativ locala care a emis dispozitia pentru ca aceasta sa efectueze oferta de administrare catre proprietari, incalcand prevederile art. 22 din Legea 230.
Astfel in 2010 printr-o dispozitie cativa angajati din cadrul Primariei au trecut la SC APATERM SA iar in 2011 revin din nou in cadrul Primariei. Cred ca locatarii din blocurile ANL sunt extrem de incantati.
Cum este posibil ca o societate pe actiuni, repet statul unic actionar sa fie in masura sa administreze un domeniu privat in interesul proprietarilor?
In marea majoritate a tarilor europene in tranzitie firmele municipale de intretinere si-au incetat implicarea in activitatea de administrare a imobilelor, principalul lor rol ramanand acela dde furnizare servicii de reparatii, etc.
O astfel de preluare de administrare a asociatilor este abuziva si prezinta multe aspecte ascunse deoarece in conditiile in care statul ia masuri de reducere a cheltuielilor salariale, respectiv reducerea personalului din sectorul bugetar nu vad cum o astfel de societate poate asigura atatea gratuitati. Totodata este stiut faptul ca o munca prestata cu titlu onorific (si mai ales pentru stat) nu va fi de cea mai buna calitate (nu se spune nimic despre cat ne vor costa „atentiile”). In ceea ce priveste discount, facilitati, si materiale la cele mai mici preturi avand in vedere ca prin organizare de licitatii de cele mai multe ori se cumpara materiale slab calitativ .
In ceea  ce priveste tarifele de administrare practicate de SC APATERM, in conditiile in care oferta lor pentru multe servicii este onorifica se poate totusi constata ca exista diferente majore in raport cu tarifele aplicate de catre asociatiile de proprietari in regim propriu si promit ca am sa abordez acest subiect intr-un alt articol.
Iar masurile privind eliminarea si corectare aspectelor ce duc la suspiciuni create de amplasarea necorespunzatoare a contoarelor divizionare de apartament, a eventualelor posibilitati de a frauda la consumul de apa rece/calda prin mijloace ilegale este tot o masura inutila si abuziva.
            Acest control intra in primul rand in atributiile administratorilor si ei sunt primii care au ca obligatie sa verifice corectitudinea proprietarilor si sa nu creeze disesiuni intre acestia.
In ceea ce priveste oferta societatii privind nominalizarea unui salariat al societatii Apaterm in functia de administrator de imobil prin care se elimina starea de confuzie asupra gestionarii fondurilor banesti incasate de la locatari, proprietari, membrii ai asociatiei, pe fondul unei maxime seriozitati si transparenta intre activitatea de incasare si platile efectuate de furnizori incalca prevederile Legii nr. 230 privind modul de desemnare a administratorului si au uitat sa specifice comisionul care se incaseaza pentru activitatea de administrare.
            Faptul ca in functia de conducere a Departamentului a fost pusa o persoana a carei pregatire este ce de economist este foarte clar scopul societatii, nu cred ca trebuie sa-l mai mentionez. Nu contest profesionalismul doamnei economist dar o administrare si gestionare corecta a unui bun patrimonial nu va fi efectuata niciodata de un economist. Administrarea si gestionarea patrimoniului (respectiv a unui imobil) reprezinta un ansamblu de cunostinte din cele trei domenii : juridice, economice si nu in utlimul rand administrativ-tehnice.
Mai sunt multe de spus dar va las pe dumneavoastra sa faceti comentariile de rigoare.
Propun ca fiecare articol pe care il voi prezenta sa-l finalizez cu o intrebare:
            “DE CE TREBUIE SA PLATIM PIERDERILE DIN RETEAUA DE DISTRIBUTIE”
Apa rece, apa calda, energia termica, asa cum si gazul si energia electrica trebuiesc privite ca orice alt produs care are rolul de a asigura un nivel de trai civilizat in comunitatile urbane. Ele sunt la fel de necesare asa cum sunt si produsele alimentare. Si totusi exista o diferenta majora intre ele deorece niciodata nu am fost obligati sa platim pierderile de gaze, energie electrica su pierderile de produse alimentare ale furnizorilor datorita fenomenului de expirare sau alterare.

CONDREA NARCISA GERSINA

Niciun comentariu: