duminică, 3 martie 2013

CHELTUIELI PE PERSOANA

REPARTIZAREA CHELTUIELILOR PE PERSOANE
abuzuri ale administratorilor si a Comitetului executiv

Studiind multe puncte de vedere şi dezbateri pe tema salariului responsabilului cu curăţenia, am sesizat că există o percepţie total greşită a proprietarilor, astfel:
    • mulţi consideră că salariul trebuie repartizat pe numărul de persoane din condominium1;
    • ceilalţi care cunosc legea susţin că salariului responsabilului cu menţinerea curăţeniei se repartizează pe cotă indiviză.
Înainte de a dezbate această problemă am să pun cateva intrebări:
Ce relevanţă are numărul de persoane? Daca urca o persoana sau 10 suprafaţă tot odată se matură şi tot odată se spală cu mopul. Nu cumva ar trebui să-i punem să plătească şi pe cei care vin în vizită? şi ei murdăresc scările... Scăderea numărului de persoane a determinat şi scăderea veniturilor încasate de femeia de serviciu?
Ce relevanţă are numărul de persoane cu iluminatul scării? Becul luminează o proprietate comună, împărţită în mod egal la toţi proprietarii. Nu cumva ar trebui să-i punem să plătească şi pe cei care vin în vizită?
Ce relevanţă are numărul de persoane cu consumul de gaze? Cum se justifică faptul că o familie compusă din 4 persoane, active sociale (petrec în medie 8-12 ore în societate, folosesc foarte multe electrocasnice) cu o familie din 2 -3 persoane casnice (poate au şi un copil mic şi venituri reduse) au caldură oprită şi folofesc foarte mult cuptorul de la aragaz pentru încălzire. Nu cumva ar trebui să-i punem plătească şi pe cei care vin în vizită şi sunt serviţi cu un ceai, cafea?


Ce prevăd normele metodologice
NORME METODOLOGICE de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari în SECTIUNEA a 2-a Repartizarea cheltuielilor pe număr de persoane prevăd în Art. 34. - Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsura se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în cladire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece, caldă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizata pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere, vidanjare.


Tot NORMELE METODOLOGICE de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari prevede în SECTIUNEA a 4-a Repartizarea cheltuielilor pe cotă-parte indiviză de proprietate
Art. 43. - Cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, dupa caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate comună.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cotă-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: [...] personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.



Punct de vedere
Toţi proprietarii care în ultimii 3 ani au fost obligaţi plătească salariul femeii de serviciu pe numărul de persoane, pot contesta acest lucru şi cere sancţionarea administratorului şi Comitetului executiv pentru încălcarea reglementărilor legale.

Vă mai prezint un punct de vedere personal, bazat pe experienţa profesională.
In instituţiile bugetare, vechile norme tehnice reglementau la o femeie de serviciu să-i revina o suprafaţă de curăţenie de 650 mp la o normă de 8 ore. Această suprafaţă, în practică, putea fi marită sa micşorată în funcţie de particularităţile şi dotările spaţiului igienizat. Nu conta absolut deloc dacă în spaţiul respectiv intra o persoana sau zece. Normele de igiena sanitară impun acelaşi mod de igienizare pentru a păstra mediul sanatos.
Totodată în prezent la firmele private care asigură servicii de curăţenie se practică două moduri de tarifare – tarif pe ora prestată sau tarif pe mp (la care se ţine cont de particularităţile spaţiului).
Astfel, consider ca plata femeilor de serviciu din imobilele tip condominium fie realizată şi normată la mp suprafata de curaţenie (la care se mai poate adauga dupa caz 25% suprafeţe verticale, şi exterioare) raportate la un anumit timp de execuţie.

Repartizarea unor costuri pe numărul de persoane aparţine şi este relevant atunci când deţineam calitatea de locatar (chiriaşi), dar nu este relevant pentru salariul femeii de serviciu sau iluminatul pe scară. Prin această măsura se elimină discrimarea impusă de lege între doi titulari de proprietate care indiferent de numărul de persoane, în condiţiile în care deţin ambii acelaşi tip de propritate – deţin raporturi de egalitate.
Totodată este complet falsă ideea scaderea unei persoane de la întreţinere determină scaderea costurilor repartizate pe persoană. In practică lucrurile stau total diferit şi am sa exemplific.

CONCLUZIE
Salariile (inclusiv femeia de serviciu) se împart pe cotă-parte indiviză (suprafaţă) şi constituie încalcarea reglementarilor legale de catre administrator şi comitetul executiv, iar cineva ar trebui se sesizeze. Este o practică întâlnitp în foarte multe asociaţii.
Iluminatul pe scară – prin hotărâre a adunării generale se poate stabili o regulă proprie şi modifica modul de repartizare a costurilor.
Pentru diminuarea costurilor cu gazele cea mai simpla metodă este contorizarea indivuală care este o măsura accesibilă şi usor de aplicat.

Exemplu de practica.
Am sa folosesc pentru exemplificare datele din cadrul Asociaţiei de proprietari nr. 119.

CHLETUIELI PE PERSOANA
NR. PERSOANE
VAL. FACTURA
VAL UNITARA

CURATENIE
41
119.72
2.92


40
119.72
2.99


39
127.55
3.27


36
127.55
3.54

ILUMINAT
39
78.56
2.01


36
76.44
2.12

GAZE
20
104.4
4.97


18
99.92
4.99

Nu cred mai este necesar dau explicaţii. Tot ce pot susţin este scăderea unei persoane de la întreţinere nu determină scăderea costurilor, dimpotrivă determină creşterea valorii unitare de calcul. Pentru o persoană declarată lipsă, un prorietar beneficiază de o reducere artificială care de fapt nu există.

Un alt tip de abuz practicat de administrator este chiria perceputa proprietarilor pentru sediul asociatiei. In general pentru sediul asociatiei, respectiv spatiul unde isi desfasoara administratorul activitatea, este amenajat intr-unul din spatiile libere aflate in incinta asociatiei. Extrem de rare sunt cazurile in care sediul este in afara asociatiei. La o asociatiei, despre care s-a mai scris in presa privind abuzurile practicate, administratorul percepe chirie proprietarilor pentru spatiu.
1 sursă: avocatnet.ro
Din punctul meu de vedere, logic şi corect ar fi ca repartiţia să se facă pe număr de persoane, pentru că una e ca la aceeaşi cotă să ai un trafic de treizeci persoane şi una e să ai cincizeci de persoane.”

Mie nu mi se pare corect ca un apartament în care locuiesc cinci persoane să plătească pentru curăţenie tot atât cât unul în care locuieşte o singură persoană. Cele cinci persoane sigur că vor murdări aceeaşi suprafaţa mult mai intens decât o singură persoană.”

Cred că logic ar fi să se calculeze după numărul de persoane.”

CONDREA NARCISA GERSINA 

Niciun comentariu: