Condiția ca Galațiul să fie încălzit la iarnă: asociațiile să constituie o garanție pentru plata în avans a facturilor pe 80 de zile
În
cadrul ședinței de astăzi a Comisiei pentru Dialog Social principalul
punct de pe ordinea de zi a fost prezentarea stadiului pregătirilor
pentru asigurarea încăzirii la iarnă a celor aproape 60.000 de
apartamente racordate la sistemul centralizat.
Directorul tehnic al Calorgal SA, Mircea Ispas a citit „informarea
cu privire la asigurarea furnizãrii agentului termic si a apei calde
menajere în sezonul rece 2015-2016. Actiuni realizate, măsuri dispuse,
propuneri”, pe care conducerea societății a înaintat-o la Prefectura
Galați. În cele 5 pagini ale „informării” conducerea Calorgal,
directorul general Cristian Istrate, directorul economic Geta Langa și
directorul tehnic Mircea Ispas, au recurs la dezinformarea prin
omisiune, pentru că au evitat răspunsul la întrebarea esențială: dacă la
iarnă va putea fi asigurată încălzirea în sistem centralizat, în
condițiile în care nu a fost soluționat blocajul financiar dintre
Electrocentrale și furnizorii de gaze naturale, Romgaz și Transgaz, care
condiționează reluarea furnizării gazelor de plata datoriei de 52
milioane de lei din iarna trecută.
Din
informarea Calorgal aflăm că s-a plătit combinatului ArcelorMittal un
avans 1,5 milioane lei pentru aburul tehologic furnizat pentru
prepararea apei calde menajere distribuite începând cu 18 iulie, că au
semnat contractele cu Calorgal 442 de asociații de proprietari din cele
662, că se face revizia instalațiilor, iar „în a doua jumătate a lunii
septembrie 2015, operatorul va proceda la umplerea, treptată a
instalațiilor pentru executarea probelor la rece în vederea pornirii
sistemului la debutul sezonului rece 2015 – 2016 și a Programului de
acțiune toamnă – iarnă”, dar nu se spune nici un cuvânt despre blocajul
Calorgal & Apaterm – Electrocentrale – Romgaz & Transgaz.
De altfel
raportul prezentat de Mircea Ispas a fost criticat de reprezentanții
sindicatelor și patronatului IMM-urilor, nemulțumiți că este evitată
discutarea dezastrului în care se află sistemul de termoficare.
„Domnule
director, în fiecare an avem aceeași prezentare, ca și cum totul ar fi
normal, facem investiții, dăm drumul pe nu știu cât septembrie la probe
și așa mai departe. Mă așteptam ca după atâtea dezbateri să îi dați o
siguranță cetățeanului, să îi spuneți <domnilor, în trei, patru sau
cinci ani aici ajungem cu sistemul centralizat>. Dacă nu îi dați
cetățeanului, cel care beneficiază de acest sistem centralizat, o idee
că ne ducem pe drumul bun, n-o să vedeți nimic, iar noi și în această
iarnă vom păți ce am pățit și în iernile trecute”, a spus președintele
filialei din Galați a Cartelului Alfa, Romică Gârneață.
La rândul
său, președintele Patronatului IMM-urilor, Marian Filimon, a ținut să
adauge că situația la care s-a ajuns este urmarea căderii economice a
Galațiului, al cărui efect este sărăcirea gălățenilor și implicit
imposibilitatea de a-și plăti facturile la utilități: „E o problemă pe
care din anul 2000 încoace o dezbatem de 2-3 ori pe an, cu căldura și cu
apa caldă. În general sunt cam aceleași probleme, mai acutizate sau nu.
Problema stă la mâna celui care plătește, a cetățeanului. Trebuie să
ținem cont de faptul că e o problemă socială gravă la nivelul
municipiului și județului și că avem probleme care generează această
situație gravă la nivelul individului. Avem, din păcate, o
subdezvoltare, o cădere economică, un PIB pe cap de locuitor care se
diminuează de la an la an. Toate astea înseamnă sărăcie”, a spus
Filimon.
Misiune imposibilă: asociațiile să constituie un fond pentru plata în avans a facturilor pe 2 luni și jumătate
Viceprimarul
Florin Popa, care a reprezentat municipalitatea, s-a referit la
blocajul care încă există între reprezentanții CET-ului Electrocentrale
și cei ai municipalității, în condițiile în care Romgaz și Transgaz cer
Electrocentrale plata celor 52 de milioane de lei datorate pentru gazele
furnizate în iarna trecută, administratorul special al Electrocentrale,
Mustafa Sinan, fiind obligat de Adunarea Creditorilor la
Electrocentrale (din care fac parte și Romgaz și Transgaz) să ceară
Primăriei și Consiliului Municipal să prezinte o scrisoare de garanție
bancară prin care să fie garantată plata gazelor furnizate și a
serviciilor Electrocentrale pe o perioadă de 80 de zile:
„În
legătură cu toate condițiile care ar trebui îndeplinite în totalitate
pentru furnizarea agentului termic există o singură necunoscută, având
în vedere că în luna mai producătorul (Electrocentrale – n red) a
avansat un protocol către Primăria Galați care prevedea constituirea
unei garanții bancare pentru furnizarea agentului termic în perioada
sezonului rece. La data respectivă era vorba de o garanție bancară care
să asigure plata facturilor la nivel de o lună de consum. Astăzi am
citit declarația pe care a dat-o administratorul special al
Electrocentrale, în care vorbește de o garanție pentru 80 de zile de
consum”, a explicat viceprimarul Florin Popa, care a mai adăugat că în
condițiile în care Legea nr 215, a Administrației Publice Locale,
interzice municipalității să constituie o garanție bancară în favoarea
unui terț, singura soluție ar fi societatea de distribuție Calorgal SA
să cheme în răspundere asociațiile:
„Consiliul
Municipal Galați, care este acționatul majoritar, 100%, al
Calorgalului, nu are temei legal ca să constituie o garanție bancară în
favoarea Electrocentrale pentru a asigura plata integrală a facturilor
Electrocentrale către Calorgal, atâta timp cât contractul este între
Electrocentrale și Calorgal. În această situație, cu garanție pentru 80
de zile de consum, ar trebui ca distribuitorul Calorgal să cheme în
răspundere asociațiile de proprietari și să ceară constituirea garanției
la nivelul a 80 de zile de consum pentru a putea plăti la finalul
perioadei de consum sumele datorate”, a precizat Popa.
Angajarea
răspunderii asociațiilor de proprietari nu se poate face prin scrisoare
de garanție bancară, ca în cazul municipalității, pentru că asociațiile
nu își încasează veniturile prin bancă. În varianta asumării răspunderii
asociațiilor, ar însemna ca la nivelul asociațiilor să fie constituit
un fond din care să fie achitată plata facturilor pentru perioada celor
80 de zile, ceea ce ar presupune ca pentru fiecare apartament să fie
achitată, în avans, o sumă care este echivalentul facturilor la
încălzire pentru două luni și jumătate.
Este o
inepție presupunerea că se vor găsi familii care să achite în avans
plata facturilor la încălzire pe lunile noiembrie, decembrie și jumătate
din ianuarie.
Tot o
inepție este și solicitarea administratorului special al
Electrocentrale, ca Primăria și Consiliul Municipal să prezinte o
scrisoare de garanție bancară prin care să fie garantată plata gazelor
și a serviciilor Electrocentrale pe o perioadă de 80 de zile, pentru că
s-ar ajunge ca din banii plătiți prin taxe și impozite de gălățenii care
nu au nicio legătură cu termoficarea și de cei cu facturile achitate la
zi să fie plătite facturile la întreținere ale rău-platnicilor.
Singura șansă: declararea falimentului Apaterm ar da „undă verde” încălzirii Galațiului
La nivelul
municipalității există totuși și un scenariu care ar face posibilă
stingerea datoriei de 52 de milioane și implicit punerea în funcțiune a
sistemului de termoficare. În această variantă ar fi necesară
pronunțarea cu celeritate de către instanța Tribunalului Galați a
sentinței de declarare a falimentului Apaterm. Dacă s-ar întâmpla acest
lucru, ar fi asigurate prin recuperarea TVA aproximativ 45 de milioane
și cuantumul datoriei către Romgaz și Transgaz ar fi redus la 7 milioane
de lei, sumă care ar putea fi achitată de municipalitate din
subvențiile alocate de Guvern pentru încălzire în perioada sezonului
rece:
„Vom face
demersurile necesare la nivelul Guvernului, ca pentru perioada de
început de furnizare Guvernul să ne asigure alocarea unor fonduri care
să reprezinte un avans la subvențiile ce trebuie alocate pentru
încălzire în perioada sezonului rece. Consiliul Municipal are prevăzută
în buget o sumă care să asigure diferența de preț pe care o suportă
Consiliul Municipal din prețul total de facturare. Astfel, dacă vom face
acest lucru și dacă vom finaliza eforturile începute împreună cu cei de
la Electrocentrale pentru a fi declarat cât mai repede falimentul
Apaterm, ca să se poată recupera TVA-ul, care, din câte știu eu, este
vorba de vreo 45 de milioane. Față de datoria pe care o înregistrează
către Electrocentrale, de 52 de milioane, dacă s-ar recupera 45 de
milioane din TVA și cu sumele de care aminteam că le-am putea primi ca
avans pentru sezonul rece, am putea începe furnizarea”, a mai precizat
viceprimarul Florin Popa.
Dar odată
pus în funcțiune sistemul de termoficare, s-ar reveni la situația din
ultimii ani, pentru că până la urmă „motorul” sistemului de încălzire
centralizată este plata facturilor. Iar la Galați „motorul” este defect.
„Rămânem la acel punct pe care toată lumea îl ocolește: neplata
facturilor de către consumatori, de către asociații, ne-a adus în
situația asta, pentru că an de an noi, primăria, am plătit tot ce era de
plătit. Chiar și pierderile înregistrate în sistem le-am pătit pe
ultimii cinci ani, încercând ca astfel să diminuăm valoarea restanțelor
fostului Apaterm către Electrocentrale”, a mai spus viceprimarul.
Au semnat contractele cu Calorgal numai 60% din asociații
O problemă
în asigurarea serviciului de distribuție a energiei termice și apei
calde menajere este numărul asociațiilor care au semnat contractele cu
noua societate de distribuție, Calorgal SA. Până în prezent au semnat
contractele numai 442, din cele 662 de asociații de proprietari din
Galați.
„Sunt 442
de asociații care au semnat contractele. Diferența până la aproape 700
de asociații reprezintă un pachet destul de important. În momentul de
față, Calorgalul este în negocierea prevederilor contractuale cu
aproximativ 20 de asociații care au avut obiecțiuni cu privire la
contractul de furnizare și conciliază acele obiecțiuni. Probabil că
numărul asociațiilor care vor încheia contracte pentru furnizarea
agentului termic va crește”, a precizat viceprimarul Florin Popa.
Reprezentanții
Protecției Consumatorului au întrebat ce se întâmplă cu proprietarii de
apartamente care sunt captivi în asociațiile de proprietari din zonele
unitare care nu au semnat contractele cu Calorgal SA și în aceste
condiții acei proprietari de apartamente nu se pot debranșa, pentru că
în zonele unitare e interzisă debranșarea, dar nici nu pot beneficia de
serviciile Calorgal, pentru că asociația nu a semnat contractul. „Este
în totalitate responsabilitatea asociației de proprietari. Conducerile
acestor asociații ar trebui să se gândească foarte bine că au o
responsabilitate față de cetățeni”, a fost răspunsul oferit de Mircea
Ispas, directorul tehnic al Calorgal.
http://presagalati.ro/conditia-ca-galatiul-sa-fie-incalzit-la-iarna-asociatiile-sa-constituie-o-garantie-pentru-plata-in-avans-a-facturilor-pe-80-de-zile/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu