luni, 15 februarie 2016

Despre expertizele Financiar contabile organizate de Primaria Municipiului Galaţi





              


   La prima vedere, multe persoane ar spune "Wauu!!! S-a apucat în sfărşit Primaria de treabă". Iar după strigătele de disperare ale celor care au postat comentarii şi solicită controale la ei în asociaţii îţi dai seama cât de mare este dorinţa proprietarilor pentru normalitate, pentru ca autoritatea locală administrativă să-şi facă treabă, respectiv să aplice legea.
   Fără să vreau am observat câteva "anomalii" în modul de redactare şi informare a cetăţenilor din materialul făcut public „Informare privind situaţia contractelor de prestări servicii financiare încheiate între UAT Galaţi şi CECCAR – filiala Galaţi”
Citez: „ De asemenea, vă facem cunoscut că, potrivit Art. 59, alin (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007,  aprobate prin HGR nr 1588/19.12.2007, asociaţia de proprietari sau orice membru al asociaţiei de proprietari poate contracta, în nume propriu, lucrări de expertiză tehnică şi/sau contabilă cu o persoană fizică sau juridică care are calitatea de a efectua expertize, conform legislaţiei privind organizarea activităţii de expertiză tehnică şi contabilă, judiciară şi extrajudiciară.
Totodată potrivit normativelor în vigoare, expertiza contabilă este mijlocul legal folosit ca probă în justiţie, prin care se poate demonstra un prejudiciu pecuniar produs dvs. de către administrator, preşedinte, comitet executiv, etc.
.....
Expertiza contabilă pentru a fi recunoscută în justiţie poate fi efectuată doar de către un expert contabil autorizat de Corpul Experţilor Contabili Autorizaţi.
„Punctul II
În ceea ce priveşte modul în care se desfăşoară controlul exercitat de Compartimentul de Relaţii cu Asociaţiilor de proprietari în cadrul instituţiei noastre, vă informăm că potrivit Legii 230/2007 Primăria Municpiului Galaţi, prin Compartimentul de specialitate, nu are calitatea de a efectua expertize contabile sau de altă natură şi nu se substituie comisiei de cenzori din cadrul asociaţiilor, compartimentul având rol de a îndruma metodologic asociaţiile din punct de vedere al organizării, administrării şi al activităţii financiar-contabile”

Ce nu spune cu adevărat Primăria Municipiului Galaţi?
Omisiunea cuvântului judiciar/extrajudiciar. Expertizele pentru care domnul Primar a fost mandatat să încheie minunatul protocol de colaborare sun expertize contabile extrajudiciare.
In instanţă sunt luate în considerarere doar expertizele contabile judiciare, solicitate în cadrul desfăşurării procedurii de judecată şi unde expertul este desemnat aleatoriu de către instanţa de judecată.
      Totodată, sunt foarte multe asociaţii care în 2013 au demarat expertize contabile extrajudiciare, achitate integral din banii proprietarilor şi unde deşi Primaria deţine unităţi de proprietate nu şi-a achitat valoarea cuvenită. Ba mai mult prin inacţiunile lor au ales să ignore complet rezultatele expertizei.
       De ce pentru rezultatul unei expertize contabile extrajudiciare solicitată de proprietari şi care au stat la baza a două plângeri penale, Primăria, deşi este parte vătămată, nu a efectuat demersurile conform afirmaţiei din documentul publicat: “În baza rezultatelor verificării, în condiţiile în care rezultă fapte de natură infracţională privind activitatea financiar-contabilă şi gestionară a asociaţiei, sunt sesizate organele de cercetare în drept şi de asemenea acţionate în justiţie persoanele care se fac vinovate în vederea recuperării eventualelor pagube”.
     Ce se ascunde de fapt în spatele acestui Protocol de colaborare şi în activitatea de realizare a expertizelor extrajudiciare”? Cine efectueaza sesizarea organelor de anchetă? Cine ia măsurile de raparare a prejudiciului constatat de expert?
      Expertizele contabile extrajudiciare nu vă ajută la absolute nimic. Chiar în situaţia în care expertiza este realizată cu simţ de răspundere nu foloseşte nici unui proprietar. In cea mai mare parte ele vin şi verifică din punct de vedere contabil dacă au fost îndeplinite condiţiile privind evidenţele financiare ale asociaţiei. Niciun expert contabil nu se poate pronunţa pe legalitatea deciziilor luate de membrii Comitetului executiv sau pe legalitatea hotărârilor Adunării Generale care produc în mare parte cele mai multe prejudicii la nivel individual. Niciun expert nu face verificarea modului cum au fost calculate şi repartizate costurile fiecărui proprietar. Şi aici vă spun cu certitudine că din 2007 până în prezent nicio asociaţie de proprietar nu a respectat prevederile legale cu privire la modul de repartizare a costurilor din două motive:
-          din cauza faptului că, „compartimentul având rol de a îndruma metodologic asociaţiile din punct de vedere al organizării, administrării şi al activităţii financiar-contabilenu au ştiut sau au informat greşit administratorii;
-          necunoşterea şi nerespectarea legislaţiei de cătrei cei care acced la funcţia de preşedinte şi care consider că e suficient faptul că este Preşedinte.
DE CE a fost nevoie de încheierea unui astfel de Protocol de colaborare dacă nu ne foloseşte la nimic?
  De ce nu sunt luate în considerare rezultatele expertizelor realizate cu aceeaşi experţi înainte de încheierea Protocolului?
Care sunt criteriile după care s-a decis ce asociaţie să fie verificată?
Cine aplică măsuri de sancţionare ca urmare a faptului că o expertiză care indică un rezultat negativ al modului de administrare al asociaţiei a fost direct influenţat de modul de îndrumare al instituţiei primarului?
 Din păcate, eu ştiu răspunsurile şi nu sunt pe placul nimănui. Cineva mi-a spus odată, pe vremea când susţineam vehement că am dreptate şi “deţin adevărul absolut” “Ce este adevărul?”
 De ce, dacă în instanţă sunt valabile doar expertizele judiciare, pe cheltuiala noastră trebuie să satisfacem cerinţele personale al Primarului.
În astfel de situaţii adevărul este cel pe care îl deţii ca urmare a cunoaşterii foarte bine a legislaţiei şi mai ales a modului în care ştii să-ţi aperi drepturile care sunt încălcate în mod constant.
În afară de faptul că ştiu ce se ascunde de fapt în spatele acestor expertize aş dori să vă prezint impresia pe care mi-a lăsat-o mie la prima vedere citirea materialului de informare.
1.                   Afirmaţii contradictorii – fac controale dar nu sunt abilitaţi să controleze, pe cheltuiala proprietarilor, fără criterii bine definite, şi fără un plan de măsuri şi o finalitate concretă în beneficiul proprietarului.
2.                   Prezentarea unui text în care nu sunt respectate normele de ortografie.
„.....vă facem cunoscut că, potrivit Art. 59, alin (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 230/2007, aprobate prin HGR nr 1588/19.12.2007.......”
Vă rog mult, deoarece eu nu am pregătire juridică şi nici experienţă în administraţia publică precum semnatarii acestui material, poate cineva să-mi explice şi mie fraza indicată în ghilimele?
Cum poate o instituţie care nu a aplicat sub nici o formă prevederile legislaţiei referitoare la asociaţiile de proprietari, care este prima care încalcă normele în vigoare în calitate de instituţie publică, să impună cetăţenilor acestui oraş să respecte legea?
Să denigreze şi să instige populaţia furnizându-le informaţii trunchiate şi fără temei?





Niciun comentariu: